Kitokia istorija. Atsisveikinimas su Teodora.

Leisiu sau pabūti sentimentalia ir šią kitokią istoriją tarsi epitafiją skirti Teodorai.

“Ožka, tu ožka, visai tu į savo tetą nusidavusi”, bardavosi Tėtis, kai vaikystėje eilinį kartą pačiu netinkamiausiu metu nuspręsdavau, kad manoji tiesa yra tikresnė tiesa visais gyvenimo klausimais. Tėčio sesuo Teodora, vienintelė mano teta, buvo vienintelis žmogus, kurio Tėtis, prigimtinis diplomatas ir taikos balandis, nesugebėdavo perkalbėti. Man augant paaiškėjo, nebe vienintelis. Šeimos legendomis tapęs Teodoros, švelniai vadintos Tavute, atkaklumas ir užsispyrimas, pasirodo, keliauja genų grandinėmis ir persiduoda tolimesnėse kartose.

O atkaklumas išties legendinis! Mano mėgstamiausios istorijos apie tetą Teodorą susiję su jos kelionėmis. Vienturčiam sūnui tarnaujant sovietinėje kariuomenėje Teodora nusprendė jį aplankyti. Moteris iš provincijos, nemokanti rusų kalbos, pasiėmė sūnaus-kareivio nuotrauką, voką su karinio dalinio adresu ir viena išvažiavo į Rusiją. Nuotrauka jauno kareivėlio su uniforma, dalinio adresas ir žodis “Mama” jai atvėrė visas duris ir kelius. Tik kaimynų prašymas liko neįgyvendintas – paprašė parvežti iš Rusijos sauso vyno, užrašė ant lapelio rusiškai “suchoe vino”, tačiau nepatiklioji mano teta Teodora, visą gyvenimą buvusi abstinente, atsisakė pirkti sausą vyną buteliais, nusprendusi, kad sausas vynas turi būti miltelių pavidale – kitaip koks jis sausas.

Lieknutė tiesi moteris šviesiomis akimis, mokėjusi bartis “kodėl neatvažiuoji” tema ir šiltai šypsotis tuo pačiu metu, turėjusi gerą humoro jausmą, vaikystėje mane mokiusi iš šiaudų pinti sodus ir visas giminės moteris nervinusi tobulomis didžiulėmis svogūnų pynėmis, kabančiomis virtuvės palubėje. Nepaisant daugybės tragedijų, pradedant mamos ir sesutės mirtimi, Teodorai vos dešimties sulaukus, ji visada išsiskyrė nenusakomu karališku orumu ir išdidumu. Visada iškelta galva ir švytinčiomis akimis, ranka rašomus man skirtus atvirukus pasirašydavusi “teta Tavosė”. Aštuoniasdešimtmečio proga išmokusi naudotis mobiliu telefonu ir iki vakar sėkmingai juo skambinusi artimiesiems visomis džiaugsmingomis progomis, kurių ji niekada nepamiršdavo.

“Žinai, vaikeli, aš noriu numirti”, atsisveikinant pasakė Teodora per paskutinį mūsų susitikimą. “Dūšia dar tokia jauna, rodos, negyventa – eitum, lėktum, darytum, dirbtum, bet tas senas kūnas kaip koks akmuo prie žemės riša ir nieko nebegali. Tai kam gyventi, kai esi nebe žmogus, o tik gyva iškamša? Dievas stipresnius draugus jau paėmė, o mane turbūt pamiršo.” Susitarėme, kad aš vėl atvažiuosiu, nes ji man dar skolinga pasakojimus apie tuos, kurių ir mano Tėtis neprisimena, taigi, iki mano atvažiavimo ji tiesiog privalo gyventi ir manęs sulaukti. Akivaizdu, Dievo planai staiga pasikeitė – dabar tikriausiai Anapus ji glosto visus anksčiau išėjusiuosius, nepiktai šaiposi iš pasimetusių pasilikusiųjų ir jau dairosi, kur Anapus būtų galima kokį daržą ar bent gėlyną įrengti, nes juk be darbo nesėdėsi. Arba pažadėtųjų istorijų išklausyti aš ir vėl važiavau pernelyg ilgai.

Ačiū.

Amžiną atilsį.

Ir visgi, nuo minties apie Anapus skubiai įrengiamus daržus sieloje darosi kur kas šviesiau. “Ožka ožką supranta”, turbūt nuspręstų mano Tėtis, šią mintį perskaitęs, į mane žvelgiantis tokiomis pačiomis šviesiomis kaip tetos Teodoros akimis.

p.s. O kur kvepalai, sakysite? – įsivaizduokite tradicinį šiek tiek šaižų citrusinį odekoloną, kuriuo galėjo kvepėti pedantiškai tvarkingų moterų baltos nosinės, į maldaknyges dedamos. (“4711” – pats tas.) Karus, marus ir badus išgyvenusį, kilmingą, atkaklų ir užsispyrusį, bet su begalinio gerumo širdimi.

4 Komentaras

Filed under Bendroji

4 responses to “Kitokia istorija. Atsisveikinimas su Teodora.

  1. Gintas

    Užuojauta, Rimante. Labai šviesiai…

  2. Audra

    Ačiū, Rimante. Be galo šiltai🙂

Parašykite komentarą

